Wednesday, May 13, 2009

DUNIA TANPA TIRAI



Rakyat bangkit akibat tindakan opresif dan koesif Kerajaan BN yang mengamalkan keputusan unilateral dan paternalistik.



PUNCANYA DARI AWAL YANG SALAH

Filem Indonesia Tujuh Naga yang mengisahkan perjalanan hidup beberapa orang sahabat dalam dunia gelap mengungkapkan bahawa akhir yang salah bermula dari awal yang salah. Segala kehancuran hidup bermula dari langkah awal yang salah. Apabila berlaku kemelut di Perak yang tidak sudah-sudah yang bertambah buruk dari semasa ke semasa, maka ia juga berpunca dari awal yang salah. Kemelut di Perak akan terus memburuk bahkan akan menimbulkan suasana yang akan menjadi titik kepada konflik yang lebih besar. Pada masa yang sama ia membuakkan kebencian rakyat kepada banyak pihak, terutamanya terhadap pihak yang melakukan ‘kudeta’ yang amat tidak beretika dan tidak bermoral.

Kuasa BN di Perak diperolehi dengan cara yang amat tidak bermoral dan tidak menunjukkan kejujuran serta kematangan politik. Amat memalukan apabila kuasa ‘dirampas’ melalui permainan wayang tiga badut politik dan bukannya melalui pilihan rakyat. Rakyat menjadi tertanya-tanya apakah demokrasi menjadi sebuah jenaka slapstik yang biasa ditonton melalui filem-filem lawak bodoh di pawagam tempatan. Ia bukan persoalan individu atau institusi, tetapi merupakan persoalan paling penting iaitu berhubung dengan asas kepada sistem politik yang dibina untuk rakyat.

Semua sistem politik yang terbina adalah diasaskan kepada penyusunan kuasa yang berasaskan kepada prinsip moral yang wujud dalam sistem sosio-budaya sesebuah masyarakat. Plato meletakkan teori sistem politik idealnya berdasarkan kepimpinan Ahli Falsafah-Raja (Philospher King) yang melihat bahawa masyarakat harus dipimpin oleh kepimpinan intelektual-moral. Kemunculan feudalisme di Eropah menyaksikan kepimpinan Raja yang dianggap sebagai wakil Tuhan di bumi. Begitu juga tradisi asiatik-feudal di Asia yang melihat raja sebagai bayangan dewa atau Tuhan di bumi. Raja dalam kedua-dua bentuk sistem ini mewakili satu prinsip moral-keagamaan yang tertinggi, yang memimpin dan menjadi model suci kepada rakyat. Islam kemudian muncul dengan prinsip moral yang paling tinggi dalam sejarah sistem politik apabila Rasulullah s.a.w membawa prinsip wahyu sebagai pembentuk sistem politik. Khalifah diletakkan sebagai penjaga kepada institusi sosio-politik yang diasaskan kepada wahyu dan sunnah yakni Al-Quran dan Hadis.

Apabila demokrasi menjadi institusi penting dan paling besar dalam sistem politik moden, ia bukan sahaja menspesifikasikan bahawa rakyat yang harus memimpin rakyat tetapi juga tujuan kerajaan adalah semata-mata demi dan untuk kebaikan rakyat. Prinsip klasik demokrasi yang menjadi pusat kepada ideal demokrasi ini ialah; keunggulan rakyat (supremacy of the people), pemerintahan demi kebaikan rakyat (consent of governe), diaturkan oleh undang-undang (the rule of law), kepentingan awam (public interest), individu warganegara sebagai manusia rasional (individual as rational citizen), dan kesaksamaan hak untuk rakyat (equal civil rights). Kesemua ini adalah prinsip-prinsip moral dalam hubungan masyarakat.

Prinsip klasik demokrasi ini merupakan sebuah pernyataan yang ideal, dan untuk dekad ini ia adakalanya kelihatan seperti kewujudan utopia. Ini bukan kerana keadilan untuk rakyat itu tidak mungkin dapat dilakukan dengan begitu sempurna. Ia juga bukan kerana kekuasaan dari rakyat dan untuk rakyat itu tidak dapat dicapai. Tetapi konteks masakini memperlihatkan ia lebih kepada masalah sejarah kolonial, demografi etnik dan penentuan ekonomi yang mewujudkan padang yang tidak sama rata antara kelompok atau kaum dalam sebuah masyarakat makro. Namun dari segi politik, cita-cita kuasa dari rakyat dan kepada rakyat tersebut itu boleh dicapai dan menjadi faktor penentu kepada kestabilan dan kesejahteraan masyarakat serta negara.

Dalam sesebuah masyarakat moden pascakolonial yang merdeka dan menjadi entiti baru negara-bangsa, tidak mungkin hak untuk masyarakat peribumi dan masyarakat pendatang diberikan secara sama rata. Juga tidak mungkin kekuatan sesuatu kaum yang menguasai bidang ekonomi harus dibiarkan menjadi senget dan tidak seimbang dalam membentuk strata sosial. Dan juga tidak mungkin undang-undang sivil menjadi kuasa undang-undang tertinggi di sebuah negara yang beragama rasmi Islam. Namun keadilan untuk keseluruhan masyarakat berasaskan prinsip moral yang bersifat consensus gentium (kesepakatan umum) tidak mungkin diabaikan hanya kerana ingin memenangkan kuasa politik partisan yang memperolok-olokkan ‘kuasa di tangan rakyat’. Walaupun kepelbagaian suasana yang dibentuk oleh perkembangan masyarakat majmuk menimbulkan banyak pertindihan kepentingan, tetapi ia tidak harus melupakan bahawa kepentingan bersama itu tetap wujud dalam praktik politik pemerintahan.

Kemelut politik di Perak menjadi kacau dan huru hara oleh sikap tidak menghormati serta melanggar aturan demokrasi yang menjunjung prinsip kepentingan bersama yang dibentuk oleh dasar politik-moral. Politik ialah sistem moral yang melingkungi tingkah laku masyarakat manusia. Daripada prinsip moral inilah kuasa dapat muncul melalui mandat masyarakatnya. Prinsip moral yang mendukung demokrasi ialah sebuah struktur nilai yang wujud dalam masyarakat yang mempercayai rakyat adalah sebagai tujuan tertinggi negara. Apabila BN melanggar semua prinsip moral dan struktur nilai ini dengan merampas kuasa tanpa penglibatan (undi) rakyat maka tujuan demokrasi yang melihat rakyat sebagai tujuan tertinggi negara itu bukan sahaja dilanggar tetapi dibuang oleh BN sendiri.

Kuasa BN di Perak diperolehi dengan melanggar prinsip paling asas kepada demokrasi iaitu membelakangkan kuasa penentu di tangan rakyat. Retorik yang berbelit-belit tentang majoriti kerusi DUN, akta-akta yang dimanipulasi dan sebagainya tidak lebih daripada mewujudkan kuasa opresif dan koersif (penindasan dan paksaan) terhadap rakyat. Penindasan dan paksaan selalunya menimbulkan penentangan aktif dan seterusnya menimbulkan keadaan huru hara dalam masyarakat. Maka tidak hairanlah kemelut di Perat mewujudkan suasana chaos dan huru hara memandang prinsip asas demokrasi telah dibuang dan apa yang muncul ialah aksi kepada bibit-bibit kuasa opresif dan koersif tadi.

Tindakan BN yang mengambil alih kuasa dan melawan sekeras-kerasnya pembubaran DUN untuk memberikan rakyat kuasa memilih, bukan sahaja menjadi punca kepada semua suasana huru hara ini tetapi juga memperlihatkan pelanggaran terhadap sistem politik demokrasi yang diamalkan selama ini (setiap masa dicemari). Alasan bahawa pembubaran DUN dan pilihanraya di Perak memakan belanja yang besar dan tidak sesuai untuk zaman kemelesetan ekonomi ini; telah memakan diri apabila suasana yang tidak stabil dalam jangkamasa panjang akan lebih memakan belanja berbelas kali ganda daripada belanja mengadakan pilihanraya penentuan kuasa di Perak.

Lebih malang lagi kemelut politik yang panjang ini mengheret institusi yang neutral seperti instusi mahkamah dan institusi Raja yang tidak harus ‘dikacau’ demi perjuangan politik partisan. Perjuangan politik partisan yang meletakkan tujuan utama untuk kepentingan parti adalah sama sekali berbeza dengan perjuangan politik negara yang melihat kepada tujuan kepentingan rakyat. Hal ini harus difahami oleh setiap lapisan rakyat. Menyokong BN mahupun PR bukan bererti menyokong perjuangan politik negara. Perjuangan politik negara meletakkan setiap parti politik hanya sebagai kenderaan untuk membawa kepentingan rakyat, dan bukan kepentingan rakyat itu sendiri. Apa yang berlaku di Perak ialah perjuangan untuk ‘menentukan kenderaan’ dan bukannya perjuangan untuk mencapai cita-cita rakyat yang dibuat melalui undi di kotak undi.

Kepada semua pihak yang percaya bahawa tujuan politik itu adalah rakyat, maka satu-satunya jalan untuk menyelesaikan kemelut di Perak dalam konteks dan keadaan sekarang ini ialah membubarkan DUN dan mengadakan pilihanraya secara adil sama ada di peringkat negeri atau di tiga kawasan yang dicemari politik badut tersebut.
Sebelum itu kita semua harus mengakui bahawa seorang ahli politik yang tidak mempunyai etika politik (melompat parti, politik wang dsbnya) lebih buruk daripada ‘seekor haiwan dalam masyarakatnya’.

No comments:

Post a Comment