Sunday, May 10, 2009

DUNIA TANPA TIRAI


Apabila jauh, ia mencetuskan sifat sombong dan apabila sombong ia akan membangkitkan kebencian dan penentangan daripada rakyat


JAUHNYA UMNO DARI RAKYAT

Saiyidina Abu Bakar as-sidiq r.a setelah berucap menerima perlantikan beliau sebagai Khalifah umat Islam, pada keesokan harinya kelihatan membawa barang perniagaannya ke pasar untuk berjualan mencari rezeki. Kerana pada ketika itu, belum terdapat ketetapan untuk pemerintah Islam menerima apa-apa gaji. Setelah itu barulah para sahabat bermesyuarat untuk menetapkan sejumlah wang daripada baitulmal bagi membiayai keperluan Khalifah. Bagaimanapun pembiayaan daripada Baitulmal tersebut hanya cukup-cukup saja untuk keperluan makan minum dan pakaian yang seadanya buat seorang Khalifah. Namun Saiyidina Abu Bakar cukup bersyukur dengan apa yang ada dan terus bergelumang hidup bergaul bersama rakyat.

Kehidupan pemimpin dan rakyat dalam Islam amatlah dekat sehingga jika dilihat daripada mata kasar khususnya pada zaman para sahabat, tidak dapat dibezakan antara seorang khalifah dan seorang orang awam yang lain. Maka itu, seorang pemimpin juga adalah seorang rakyat yang mempunyai hak yang sama berbanding orang awam yang lain. Tidak lebih dan tidak kurang. Pemikiran yang ideal dalam Islam ini sebenarnya menawarkan suatu bentuk locus clasicuss dalam falsafah politik ‘kerajaan rakyat’ yang muncul dalam zaman moden ini.

Apabila Datuk Seri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin datang ke pasar malam, Pudu Raya, Bricksfield, Petaling Street dan mana-mana kawasan awam, ia tiba-tiba menjadi berita muka depan yang paling penting dalam media massa khususnya akhbar berbahasa Melayu. Ia seolah-olah berlaku satu perkara yang amat luar biasa dalam sejarah Malaysia. Perdana Menteri turun makan di Pudu Raya, Timbalan Perdana Menteri berjalan tiga kilometer melihat kawasan golongan bawahan menjadi kepelikan yang luar biasa.

Dari satu sisi yang lain, ia sebenarnya memperlihatkan hakikat bahawa perkara yang dilakukan itu sebenarnya tidak pernah dilakukan sebelum ini. Lantaran itu ia menjadi peristiwa yang luar biasa. Jika Perdana Menteri dan Menteri-menteri sentiasa keluar berbual dan hidup bersama rakyat tentunya ia menjadi perkara biasa dan tidak luar biasa lagi. Kerana ia tidak pernah dilakukan maka ia menjadi suatu hal yang amat luar biasa. Tafsirannya di sini ialah menunjukkan bahawa betapa jauhnya UMNO dari rakyat selama ini. Maka tidak hairanlah jika UMNO tidak lagi mendapat undi dan tempat di hati rakyat.

Perkara ini cukup mudah untuk difahami. Maka jika PM dan TPM turun padang diberi publisiti besar-besaran, implikasi lain pula yang timbul. Lawatan tersebut akan dilihat pula oleh rakyat sebagai lakonan untuk mengambil hati rakyat semata-mata; sepertimana apa yang berlaku sejak berpuluh tahun yang lepas lagi. Ia mengulangi lakonan yang sama berulangkali. Itulah yang akan dilihat oleh rakyat daripada laporan berlebih-lebihan media massa terhadap lawatan PM dan TPM tadi. Selebihnya ia memperlihatkan betapa jauhnya pemimpin-pemimpin dari rakyat.

Jurgen Habermas dalam satu tesisnya menyebut tentang kewujudan sebuah ruang awam dalam mengutarakan gagasan tentang kekuatan dan kekuasaan masyarakat sivil. Ruang awam adalah wilayah yang tidak memiliki apa-apa kepentingan politik selain daripada sifat kritisnya terhadap politik yang dilihat sebagai milik mereka semua secara bersama. Habermas mempunyai gagasan yang mirip dengan Antonio Gramsci yang menyatakan ruang awam adalah landasan untuk membangunkan masyarakat sivil yang merupakan indicator kepada keterlibatan seluruh komponen masyarakat untuk membicarakan kepentingan politik. Bagi Gramsci, politik tidak harus dibicarakan hanya oleh regim penguasa, tetapi juga dapat dibicarakan dengan bebas di kedai kopi dan kaki lima biasa oleh setiap rakyat. Namun menurut Gramsci lagi, ruang awam di Eropah telah hilang dirompak oleh golongan borjuis dengan kepentingan ekonominya.

Mesej daripada gagasan ini menunjukkan bahawa sebuah masyarakat sivil iaitu masyarakat bertamadun dan berorientasikan kepentingan bersama, wujud apabila politik itu menjadi sesuatu yang insklusif (terbuka untuk semua orang) tanpa adanya ‘segolongan’ yang terlalu berkuasa sehingga menjadikan politik terlalu bersifat eksklusif (tertutup dan menjadi milik elit). Dalam ruang awam, antara rakyat dan pemimpin menjadi tiada bezanya. Seorang pemimpin memimpin masyarakat di atas mandat yang diberikan rakyat dan mereka sendiri terdiri daripada golongan rakyat yang hidup dalam kehidupan rakyat.

Oleh itu jika pemimpin yang turun untuk bergaul bersama rakyat itu dianggap melakukan perkara yang luar biasa, ia menunjukkan bahawa Malaysia masih tidak mempunyai bentuk masyarakat sivil yang maju dan matang itu. Keajaiban dan kepelikan oleh perlakuan Menteri turun bersama rakyat adalah satu contoh bahawa masyarakat yang ada di Malaysia masih lagi sebuah masyarakat yang ditindas secara psikologinya oleh sistem kapitalis-feudal sehingga mereka tidak mempunyai suara untuk bercakap soal politik. Politik menjadi sesuatu yang eksklusif dan milik para elit. Ia menjadikan para elit yang memiliki kuasa politik ini bukan lagi sebagai rakyat yang sama dengan orang yang lain, tetapi ‘dewa’ yang terpisah jauh daripada rakyat.

Pemimpin UMNO hari ini adalah para elit menjadi ‘dewa’ yang bukan sahaja terpisah kehidupannya daripada rakyat tetapi juga entiti kuasa yang melambangkan cirri-ciri borjuis dan feudal. Ini dibuktikan oleh betapa jarangnya mereka bertemu rakyat dan betapa jauhnya jarak kehidupan mereka dengan rakyat. Apabila mereka turun bersama rakyat, maka mereka lebih dilihat sebagai ‘dewa’ yang bersinar di tengah rakyat jelata. Bukan lagi seorang rakyat yang diberi mandat untuk membela nasib rakyat.

Perdana Menteri memperkenalkan konsep 1Malaysia, sebuah konsep yang mencitakan suatu ruang persamaan antara semua orang. Tetapi malangnya konsep 1Malaysia ini mengecualikan pemimpin-pemimpin politik khususnya UMNO, kerana mereka diletakkan dalam luar lingkungan ‘kesatuan rakyat’ sebalik terus menjadi para elit ‘sang dewa’ yang terasing secara status, secara politik dan secara psikologinya daripada rakyat. Akhirnya ia akan terus mewujudkan apa yang dikatakan oleh Gramsci, ‘ruang awam hilang dirompak oleh golongan borjuis dengan kepentingan ekonominya’. 1Malaysia akan menjadi projeksi golongan elit untuk menghimpunkan rakyat di bawah kuasa borjuis yang bersifat feudal; lalu menggumpal-gumpalnya untuk kepentingan ekonomi-politik mereka.

UMNO perlu melihat banyak perkara di dalam dirinya sendiri. Hakikat mereka yang jauh dari rakyat dan juga persepsi rakyat terhadap mereka, tidak pernah mereka tahu dan ingin mengambil tahu. Lebih buruk lagi Pemuda UMNO yang mendabik dada bahawa mereka adalah wakil suara golongan muda, adalah mereka yang amat rakus dan tamak mengejar kepentingan diri dengan menimbulkan kebencian yang tidak mempunyai sempadannya di kalangan generasi muda yang akan menjadi undi penentu dalam PRU13 nanti. Pemuda UMNO, khusus di kalangan pemimpinnya pada hakikatnya lebih eksklusif kehidupan mereka dengan segala kemewahan projek dan pengejaran kepentingan; sehingga jarak mereka dengan rakyat daripada golongan muda menjadi amat jauh dan terpisah.

UMNO terlalu banyak dipenuhi retorik dan amat jauh dari rakyat. Apabila golongan muda yang akan menjadi penentu survival UMNO dilihat sebagai matlamat kepada kempen UMNO untuk menarik sokongan, maka tugas diletakkan di atas bahu Pemuda UMNO. Malangnya UMNO tidak pernah menyedari bahawa Pemuda UMNO sebenarnya adalah liabiliti kepada UMNO itu sendiri. Ini adalah kerana sikap pemimpin-pemimpinnya yang lebih rakus mencari kekayaan dan kepentingan diri sehingga membawa rakyat dari kalangan generasi muda melihat mereka lebih sebagai borjuis-borjuis baru yang dilahirkan oleh UMNO; daripada pemimpin golongan muda.

Mungkin UMNO perlu membuat audit tentang betapa tingginya pencapaian ekonomi dan pangkat-darjat pemimpin-pemimpin mudanya relatif dengan usia mereka. Selain daripada melihat jarak antara mereka dengan rakyat sehingga pergi ke pasar malam atau Pudu Raya menjadi sesuatu yang amat luar biasa bagi seorang pemimpin UMNO.

Mingguan Wasilah, 10-16 Mei 2009

1 comment:

  1. Hadirlah wahai pemimpin di kalangan ulama tulen ya Allah untuk kami di Tanah Melayu. Sesungguhnya kami anak bangsa ditindas dan tertindas dulu kini dan selamanya oleh perlaksana tegar acuan barat.....

    ReplyDelete