Tuesday, March 9, 2010

FILEM




ORIENTALISME DAN NEO-ANIMISME DALAM AVATAR

Avatar dipropagandakan sebagai filem teknologi tinggi terhebat dekad awal abad ke-21, sehingga disebut sebagai sebuah filem epik sains abad baru. Filem yang memakan belanja lebih USD400 juta dan mengutip USD1.6 billion dalam masa dua bulan tayangan ini menerima hasil daripada pelaburan meganya apabila memenangi anugerah Filem Terbaik pada Anugerah Golden Globe ke-67 pada 17 Januari 2010 di California. Sementara James Cameron, pengarahnya menerima anugerah Pengarah Terbaik mengalah barisan pengarah filem The Hurt Locker, Inglourious Basterds, Preciuos dan Up in the Air. James Cameron sekali lagi menggegarkan dunia perfileman selepas filem Titanicnya. Avatar dihasilkan sepenuhnya oleh James dengan skrip dan arahan semua daripadanya. James adalah ’master and commander’ kepada Avatar. Kejayaan filem ini juga banyak bergantung kepada strategi dan belanja pemasaran yang sangat besar iaitu sebanyak USD150 juta.

Avatar adalah perkataan yang berasal daripada agama Hindu iaitu penjelmaan semula Dewa Visnu ke dalam bentuk rupa manusia atau makhluk di bumi. Dalam kitab Ramayana, Rama adalah penjelmaan Dewa Visnu. Terdapat 10 bentuk penjelmaan Dewa Vishnu yang disebut sebagai avatara ini. James Cameron menggunakan konsep dan falsafah penjelmaan Dewa Visnu ini dalam filem Avatarnya, dengan penjelmaan saintis manusia kulit putih ke dalam dunia kaum asli Na’vi melalui tubuh fizikal kaum Na’vi tersebut. Secara tidak langsung seperti meletakkan manusia kulit putih sebagai dewa yang menjelma ke dunia yang tidak bertamadun. Avatar membawa orientalisme kolot dunia Barat dengan kepercayaan ’white mens burdens’ dan ’self and others’nya. Segala masalah dan penyelesaian di dunia ini bahkan sehingga ke planet Pandora yang sejauh 4.3 tahun cahaya dari bumi itu terletak di bahu bangsa kulit putih. Ia mengulangi propaganda superioriti kulit putih seperti dalam cerita Tarzan, King Kong, Superman, Batman dan sebagainya.

Dalam filem Avatar digambarkan bagaimana kolonialisme baru Barat berlaku di planet Pandora. Syarikat penggalian yang di ketuai oleh Parker Selfridge mencari bahan galian bernilai tinggi di planet Pandora. Turut menyertai Parker ialah pasukan marin upahan yang dilengkapi senjata tempur termoden. Ekspedisi kolonial-kapitalisme ini membawa misi untuk mengaut sebanyak-banyaknya galian yang akan menjadi revolusi kepada sumber tenaga baru tersebut. Sepertimana misi kolonialisme di mana-mana pun, ia dimulai dengan membina hubungan dengan penduduk peribumi bangsa Na’vi, iaitu makhluk peribumi berkulit biru, setinggi tiga meter, hidup sebahagian daripada alam Pandora yang indah dan menyembah semangat alam yang dinamakan Eywa. Ekspedisi awal menghantar saintis Grace (Sigourney Weaver) untuk mengkaji bangsa Na’vi di samping memperkenalkan kemudahan moden untuk memikat kaum Na’vi.

Turut terlibat dalam misi kajian dan bantuan ini ialah Jake Sully (Sam Worthington) seorang askar marin lumpuh yang kebetulan terpilih kerana menggantikan abangnya seorang ’pemandu avatar’ yang mati sebelum misi berjalan. Oleh kerana hanya DNA Jake yang sama, maka dia terpaksa dibawa dalam misi avatar yang memakan belanja yang besar itu. Misi kumpulan Grace bersama Jake ialah berbaik dan kemudian memujuk kaum Na’vi berpindah dari Hometree. Ini adalah kerana di bawah Hometree itulah terdapat galian unobtarium yang sangat banyak. Apabila kaum Na’vi menolak untuk berpindah dan misi Grace gagal. Maka Parker melancarkan misi kedua iaitu menggunakan kekerasan melalui tentera marin untuk memusnah dan menghalau keluar kaum Na’vi dari Hometree.

Namun Jake Sully yang hidup bersama kaum Na’vi serta bercinta dengan puteri ketua puak Na’vi yang tinggal di Hometree telah mengambil keputusan nekad untuk bersama kaum Na’vi menentang Parker serta negaranya sendiri demi mempertahankan Hometree. Turut menyertai Jake ialah Grace dan kumpulan mereka yang simpati dengan kaum Na’vi dan menentang dasar kolonialisasi bangsa kulit putih mereka sendiri. Jake muncul sebagai watak luar biasa dan kemudian menjadi wira agung kaum Na’vi setelah berjaya menunggang Toruk iaitu seekor burung raksasa yang ganas. Penunggang Toruk sebelum ini ialah pemimpin lagenda bangsa Na’vi yang menyatukan bangsa Na’vi untuk menentang musuh. Kini ruh pemimpin lagenda itu menjelma dalam diri Jake Sully untuk menyatu dan memimpin bangsa Na’vi menentang musuh baru mereka iaitu kolonialisme kulit putih.

Jake Sully berjaya memimpin bangsa Na’vi dan menghalau keluar kolonial yang cuba menjajah Pandora untuk mendapat galian berharga. Jake Sully akhirnya meninggalkan tubuh manusianya dan wujud dalam tubuh makhluk Na’vi sepenuhnya dalam upacara mistik pemujaan terhadap Eywa. Filem ini adalah sebuah sains fiksyen yang memanfaatkan sepenuh-penuhnya teknologi sains untuk mewujudkan sebuah imaginasi menjadi sebuah realiti dalam filem. Sepertimana filem Hollywood yang lain, Avatar juga mengulangi klise Hollywood tentang superioriti kulit putih. Bangsa kulit putih menjadi penggerak dan pencetus kepada semua hal di alam semesta ini. Jake Sully hanyalah mengulangi watak ’Tarzan’ iaitu ’dewa kulit putih’ yang diturunkan kepada bangsa yang tidak bertamadun untuk menyelamat dan membawa mereka keluar dari penindasan atau kegelapan. Doktrin lapuk orientalisme dilontarkan kembali oleh James Cameron dalam bentuk yang sama tetapi hanya dibezakan oleh silap mata teknologi IMAX 3D nya.

Dalam pada itu, kegilaan kaum atheis dan pencari agama baru di Barat kini bukan sahaja menyebarkan fahaman tentang sains sebagai agama tetapi mula meneroka fahaman baru penolakan agama. Fahaman ini semakin tersebar sebagai sebuah fahaman yang bergerak sendirian tetapi akrab dengan pascamodenisme yang turut mengagungkan sains sebagai agama umat manusia pada era pascamodenisme. Fahaman ini ialah fahaman memuja alam sehingga mencetuskan perkembangan baru falsafah moden yang boleh disebut sebagai neo-animisme. Fahama neo-animisme ini menyatakan bahawa pemujaan terhadap alam dan semangat alam adalah agama asal dan asli manusia. Manusia adalah unsur alam yang wujud secara semulajadi tanpa ciptaan dan campur tangan Tuhan. Agama samawi atau teologi yang membawa fahaman tentang tuhan, tuhan yang esa dan sebagainya kemudian datang sebagai ’agama asing’ yang mencemari kehidupan manusia yang wujud secara semulajadi ini.

Neo-animisme yang berakar dari faham Darwinisme ini berkembang dari pemuka-pemuka atheis seperti Richard Dawkins dan Sam Harris. Secara tidak langsung sekarang berkembang ke dalam prinsip-prinsip kemasyarakatan moden seperti doktrin alam sekitar dan hak asasi manusia. Secara halus dan gradual prinsip-prinsip moden ini menolak agama (Islam khususnya) dengan memprojekkan kejumudan agama dalam menyumbang kepada ’kemusnahan fizikal dan filosofikal’ alam semulajadi serta hak asasi manusia. Faham ini juga membawa manusia kepada pemujaan kembali alam dan semangat alam serta menolak kekuasaan Tuhan (Yang Esa). Bahkan dalam banyak keadaan (fiksyen filem dan novel di Barat) agama dilihat sebagai sebuah unsur kaku yang tidak berperanan dalam kehidupan manusia. Bahkan sering diperlihatkan sebagai punca sikap dan tindakan jumud-melampau manusia.

James Cameron selain daripada menyogokkan faham kolot orientalismenya, dengan bijak memasukkan elemen fahaman baru neo-animisme tersebut melalui spektakular pandora dan Na’vinya. Secara tidak langsung ia mengungkapkan wacana pascamodenisme yang pertamanya mengaburkan realiti dan keduanya menolak agama samawi secara semu melalui faham pemujaan alam neo-animisme. Tidak hairanlah terdapat sektor agama Kristian yang mengutuk filem Avatar kerana membawa faham neo-animisme yang menolak secara halus prinsip ketuhanan agama samawi.

Milenia Muslim, Mac 2010

1 comment: