Sunday, March 7, 2010

PKR DAN POLITIK BARU I

Parti Keadilan Rakyat tertubuh hasil daripada gerakan reformasi yang dicetuskan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah dipecat dari UMNO dan Kerajaan oleh Tun Mahathir Mohamad yang ketika itu menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri Malaysia. Secara de jure dikatakan wujud konspirasi politik terbesar dalam sejarah politik Malaysia dalam isu pemecatan Anwar Ibrahim ini. Apatah lagi ia dihadapkan dengan tuduhan liwat yang penuh kontroversi dan berakhir dengan hukuman penjara. Gerakan reformasi lahir oleh kerana kemarahan dan kebencian rakyat terhadap pimpinan korup dan autokratik Mahathir Mohamad, di samping muak dengan pemerintahan oligarkisme Barisan Nasional yang semakin menekan kehidupan rakyat dengan sistem politik tiranikal mereka. Anwar Ibrahim yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri dikatakan menentang autokratikisme Mahathir Mohamad menghadapi tindakan balas yang akhirnya telah menghancurkan karier politiknya di dalam UMNO. Kemarahan dan kebencian rakyat segera bersatu dengan faktor Anwar dan akhirnya menggerakkan gelombang reformasi yang menggoncang kerajaan BN.

Namun Kerajaan BN gagal ditumbangkan kerana masyarakat bukan Melayu khususnya masyarakat Cina tidak memberikan sokongan padu kepada gerakan reformasi yang mendapat sokongan begitu padu masyarakat Melayu. Masyarakat Cina berbelah bahagi untuk menyokong gerakan reformasi kerana melihat ia sebagai isu pergolakan politik Melayu, dan mengambil sikap berdiam diri demi menjaga kepentingan diri mereka. Kecuali beberapa orang individu seperti Tian Chua, sebagai pejuang hak asasi dan parti DAP yang melihat isu Anwar sebagai batu loncatan untuk meraih sokongan bagi menentang BN, masyarakat Cina mengambil sikap membiarkan orang Melayu berhempas pulas menentang penindasan BN di bawah Mahathir. Mereka hanya menunggu untuk melihat demi menjaga kepentingan mereka, dan mengambil sikap memihak kepada tindakan yang menguntungkan diri mereka. Faktor sikap masyarakat Cina antara sebab kegagalan gerakan reformasi yang berjuang untuk merubah keadaan politik Malaysia pada tahun 1998.

Senario politik yang berubah setelah Mahathir meletak jawatan, dan menyaksikan kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi yang menanggung kesan ekonomi yang teruk akibat kerakusan serta keborosan regim Mahathir telah memberi kesan yang teruk kepada masyarakat Cina. Akibatnya masyarakat Cina mula bertukar haluan untuk menyokong pembangkang. Sangat nyata keputusan politik masyarakat Cina di Malaysia yang pertama-tamanya adalah berdasarkan kepentingan diri dan kepentingan perkauman Cina mereka. Ini terbukti daripada rentetan senario gerakan reformasi dan tsunami politik PRU12, 8 mac 2008. Senario PRU12 menggabungkan perasaan tidak puas hati orang Melayu terhadap gejala politik rasuah dan menyelewengan yang membusuk di dalam BN, dengan perasaan masyarakat Cina yang lebih didorong oleh kesan ekonomi pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi. Sementara perasaan tidak puas hati masyarakat India terhadap MIC yang bekerja untuk tembolok pemimpin dan membiarkan masyarakat India di garis marginal bergabung untuk menentang BN.

Terlihat jelas bahawa PRU12 yang dikatakan membawa gelombang politik baru iaitu politik yang tidak berasaskan perkauman itu sendiri terbentuk oleh gerakan-gerakan yang berasaskan perjuangan perkauman. Masyarakat Cina melihat kesan ekonomi yang merugikan mereka (Cina per se) dan dominasi UMNO dalam BN yang bersifat Malay-centric. Begitu juga masyarakat India yang digerakkan oleh Hindraf yang muncul sebagai perjuangan ekstrim Hinduisme dalam konteks mengeluarkan masyarakat India dari garis marginal yang wujud hasil daripada sistem politik kepentingan kaum BN. Hindraf menyasarkan UMNO dan MIC sebagai punca kepada kemelaratan masyarakat India di Malaysia, termasuk mempertikai kerajaan British zaman kolonial yang melemparkan mereka ke Tanah Melayu tanpa pembelaan. Hindraf juga melihat politik Malay-centric UMNO sebagai musuh kepada perjuangan mendapat hak yang sama rata untuk semua kaum. Sementara masyarakat Melayu melihat kebusukan politik UMNO yang mempergunakan dasar memperjuangkan hak orang Melayu sebagai bumiputera diselewengkan untuk mengisi tembolok pemimpin UMNO dan melahirkan umnoputera.

Amatlah jelas bahawa penyatuan rasa politik rakyat yang menakung kebencian kepada Kerajaan BN adalah muncul dalam kotak-kotak pemikiran perkauman yang memaksa mereka untuk menerima antara satu sama lain demi mencapai tujuan politik kepentingan kaum masing-masing. Pada peringkat atasan dan pertengahan, hubungan pelbagai kaum lebih bergerak kepada perjuangan pemikiran liberal. Namun pada peringkat bawahan yang mengisi populasi terbesar rakyat, hubungan antara kaum adalah masih dalam bentuk hubungan yang palsu. Ia adalah hubungan yang dibentuk secara kosmetik yang masih dalam keadaan state of stable tension, dan mengikut telunjuk hasutan golongan elit yang berpengaruh dalam hirearki sosial kaum masing-masing. Politik baru pada hakikatnya hanya wujud sebagai sebuah teori dan digunakan sebagai retorik untuk mencapai tujuan politik yang masih sangat samar. Secara amali dan hakiki politik baru adalah sebuah dongeng moden masyarakat Malaysia.

PKR muncul sebagai sebuah parti atau ruang politik baru apabila parti-parti politik tradisi baik seperti UMNO, MCA, MIC, PAS dan DAP dilihat sebagai locus politik lama yang berasaskan perjuangan kepentingan kaum atau puak yang selalu disempitkan dengan pelbagai hal yang tidak mampu mengubah struktur politik Malaysia yang semakin berat dan hampir runtuh. Dari satu segi PKR boleh dikatakan muncul sebagai suara ketiga (middle ground) dalam senario politik Malaysia. Kemunculan PKR sebagai wadah suara ketiga itu akhirnya menjadi jambatan untuk menghubungkan parti chauvinis Cina DAP dan parti fundamentalis Islam PAS dalam menentang hegemoni BN di bawah regim autokratik UMNO. Pada masa yang sama PKR menjadi breeding ground kepada kemunculan suara golongan muda yang terbuka dan kritis dalam melihat situasi politik hari ini. Golongan muda ini menjadi penentang tegar segala bentuk hegemoni tua yang bertapak dalam kerangka besar struktur besar politik Malaysia.

Namun malangnya PKR diacu oleh kepentingan golongan liberal yang ingin mewujudkan sebuah kerangka politik baru yang kononnya tidak berasaskan perkauman atau bebas perkauman, dan meletakkan hak sama rata tanpa mengira kaum sebagai sebuah perjuangan suci politik baru mereka. Hal ini menjadi sebuah momok politik yang muluk pada peringkat awalnya. Tetapi lama-kelamaan apabila perjuangan untuk hak sama rata itu banyak menyerang kepentingan dan hak orang Melayu termasuk agama Islam yang dilindungi oleh Perlembagaan, dasar politik PKR telah menjadi sebuah suara ketiga yang mengacu kepada kepentingan liberal dalam konteks kerangka pemikiran Barat. Pemimpin-pemimpin PKR khususnya Anwar Ibrahim sendiri bertukar menjadi pengunggul-pengunggul liberalisme Barat yang menghala kepada sistem politik sekular yang menentang mana-mana kepentingan dan kedaulatan penduduk peribumi.

Politik baru di tangan PKR dan Pakatan Rakyat berjuang untuk mengurangkan status quo orang Melayu termasuk hak bumiputera dalam peruntukan 152 dan 153 Perlembagaan Malaysia, Dasar Ekonomi Baru, dan bahkan ketetapan dalam Agama Islam seperti isu murtad, kuasa mahkamah syariah, dan isu kalimat Allah. Tetapi malangnya status quo bukan Melayu seperti Sekolah Aliran Cina dan Tamil yang menjadi sebab utama polarisasi kaum dan gagalnya dasar kebangsaan tidak pernah berani diusik. Malah diperkuatkan lagi segala bentuk status quo bukan Melayu ketika status quo Melayu diserang habis-habisan dan dirobohkan satu demi satu. Pemimpin-pemimpin Melayu dalam PKR dan PAS memikirkan ia adalah satu siasah politik dalam menumbangkan Kerajaan BN. Tetapi tanpa mereka sedar, mereka sedang memperjudikan bangsa dan agama mereka demi sebuah matlamat politik yang sangat samar. PKR pada hari ini adalah sebuah gerakan reformasi Melayu yang ingin membawa keadilan kepada semua kaum di Malaysia; yang telah dirampas (hijacked) untuk menjadi breeding ground kepada perjuangan liberalisme yang dibangunkan atas kerangka pemikiran dan falsafah Barat – yang tentunya menolak kepentingan Melayu dan Islam dalam konteks politik Malaysia hari ini.

(bersambung)

No comments:

Post a Comment