Monday, March 16, 2009

DUNIA TANPA TIRAI


KEKEJAMAN ZIONIS MEMBUKA 2009

Tahun baru disambut meriah dengan bunga api di seluruh dunia. Tetapi di Gaza zionis Israel menyambutnya dengan bunga api bom dan peluru yang tidak putus-putus terhadap wilayah Palestin yang terhimpit dikepung sejak sekian lama. Apa yang dilakukan Israel bukan kerana disebabkan oleh serangan roket Hamas yang tidak lebih daripada ‘bunga api’ itu, tetapi sesuatu yang memang telah dirancang secara sulit sejak sekian lama. Israel telah lama melihat kebangkitan dan perkembangan Hamas dengan penuh cemas. Selepas memenangi pilihanraya Palestin pada 25 Januari 2006, Hamas menjadi pertubuhan politik yang mempunyai kuasa secara sah dan pengiktirafan dunia sebagai pihak pemerintah Palestin. Hal ini amat menggerunkan Israel, apatah lagi Hamas yang dilabelkan sebagai pertubuhan pengganas oleh Israel, AS, dan Eropah itu kini menjadi sebuah pertubuhan yang mempunyai kuasa yang sah ke atas sebuah negara sepertimana negara lain.
Isreal telah lama mempunyai rancangan untuk memusnahkan Hamas. Tindakan Israel mengepung dan menutup laluan di Gaza adalah satu provokasi untuk mencetuskan perang dengan Hamas. Provokasi demi provokasi yang dilakukan oleh Israel termasuk pengepungan hingga menjadikan penduduk Palestin kebuluran akhirnya membawa kepada tindak balas Hamas. Bedilan roket yang dilakukan Hamas setelah tamatnya tempoh enam bulan gencatan senjata menjadi alasan kepada Israel untuk menyerang Palestin dan melumpuhkan Hamas. Jika Hamas tidak bertindak pun, Israel ternyata akan terus melakukan provokasi terhadap penduduk Palestin dan Hamas sehingga mereka mendapat alasan untuk menjarah Palestin.

Hamas adalah singkatan daripada Harakat al-Muqawamat al-Islamiyyah iaitu Pergerakan Perjuangan Islamiyyah (Islamic Resistance Movement) yang ditubuhkan pada 1987 oleh Sheikh Ahmed Yassin, Abdel Aziz al-Rantissi dan Mohammad Taha pada era pelancaran intifada yang pertama. Hamas terlibat dengan pergerakan bersenjata menentang zionis Israel termasuk tindakan pengebom berani mati dan serangan gerila terhadap tentera Israel. Serangan bersenjata Hamas dilakukan oleh sayap militannya iaitu Briged al-Qassam yang ditubuhkan pada tahun 1992, sempena nama pemimpin pejuang Palestin yang dibunuh oleh British pada tahun 1935 iaitu Izz ad-Din al-Qassam.

Namun lebih penting lagi, Hamas mendapat kepercayaan dan sokongan padu penduduk Palestin kerana pelaksanaan program-program sosialnya seperti menubuhkan hospital, sekolah, perpustakaan, termasuk biasiswa untuk anak Palestin menuntut di institusi pengajian tinggi di luar negara. Program sosial Hamas berkembang di seluruh Tebing Barat dan Gaza. Hamas berjuang untuk penubuhan negara Palestin yang merdeka dan aman dengan penduduk pelbagai agama baik Islam, Kristian mahupun Yahudi. Hamas meletakkan prinsip untuk tidak memusuhi mana-mana agama ataupun kaum, melainkan memperjuangkan hak yang adil untuk bangsa Palestin. Lantaran itu Hamas tidak boleh menerima kewujudan Israel yang dibina di atas cita-cita Zionisme yang bertujuan untuk merompak dan menjajah hak bangsa Arab dan bangsa yang lain.

Prinsip dan perjuangan Hamas sebenarnya menyaksikan kebangkitan yang bukan sahaja mengancam Israel tetapi juga negara-negara Arab monarki dan ditaktor. Prinsip perjuangan Hamas yang meletakkan kepentingan rakyat di tempat utama dilaksanakan dengan program-program sosial yang dilakukan dengan sukarela untuk menyediakan kemudahan secara percuma itu telah menunjukkan kecenderungan terhadap amalan Islam yang sebenar. Berbeza dengan pemimpin-pemimpin Arab yang bergelumang dengan rasuah, kekuasaan, dan kemewahan; pemimpin-pemimpin Hamas sejak dari zaman Sheikh Ahmed Yassin adalah pejuang-pejuang barisan hadapan yang sentiasa berhadapan dengan maut.

Pada 17 Jun 2008 dengan perantaraan Mesir, Hamas telah mengadakan gencatan senjata selama enam bulan dengan Israel. Pada 5 November 2008, gencatan senjata telah dicabuli oleh pihak Israel dengan alasan menemui terowong yang digali Hamas ke wilayah Israel. Menteri Pertahanan Israel, Ehud Barak meluluskan tindakan ketenteraan iaitu Operasi Cast Lead yang menyaksikan tindakan bersenjata dan pengepungan di wilayah Palestin di Gaza. Kepungan ini telah meletakkan penduduk Palestin bukan sahaja dalam keadaan yang sukar sehingga membawa kepada kebuluran tetapi lebih daripada itu meletakkan sebuah wilayah Palestin dalam penjara besar Israel. Lebih malang lagi, Mesir juga turut bertanggungjawab menutup sempadannya kepada penduduk Palestin.

Ini membuatkan Hamas mengisytiharkan tamatnya gencatan senjata dengan Israel dan mula melancarkan serangan roket terhadap Israel. Hamas sebenar didesak untuk melakukan serangan tersebut oleh Israel dengan perancangan bersama daripada Amerika Syarikat. Lantaran itu negara-negara Arab di sekeliling Israel dan Palestin itu tidak melakukan apa-apa bahkan membiarkan penduduk Palestin disembelih kerana tangan AS telah bergerak secara halus dan senyap. Apa yang dilakukan oleh Israel terhadap Hamas adalah kaedah yang sama dilakukan oleh AS terhadap Iraq. Menjalankan kepungan sehingga musuh menjadi lemah dan akhirnya menyerang, menghancurkan lalu menakluki. Israel sekarang menjalankan fasa keduanya iaitu menyerang dan menghancurkan Hamas. Ia akan berakhir dengan fasa ketiga iaitu menakluki Palestin.

Namun kenyataannya, Israel tidak mungkin dapat mencapai cita-citanya semudah itu. Pengajaran daripada pertempuran dengan Hizbollah dahulunya cukup untuk membayangkan betapa kekuatan senjata AS Israel itu bukanlah pemutus dan penentu segalanya. Hamas sepertimana Hizbollah mempunyai kelebihan dan kekuatannya yang tersendiri. Apa yang pasti, kekejaman zionis Israel ini akan membangkitkan fasa baru gerakan militan Islam.

Secara umum, sememangnya AS mahu menarik dan mewujudkan fasa baru gerakan militan Islam ini kerana dalam konteks Bushisme, gerakan militan Islam ini adalah unsur binari yang memperbolehkan AS melanjutkan gerakan ketenteraannya di seluruh dunia khususnya di negara-negara Islam. Dunia akan melihat bahawa AS tidak mungkin akan melibatkan dirinya dalam sebarang konflik ketenteraan memandangkan kejatuhan ekonominya sekarang. Namun sejarah telah menunjukkan bahawa masalah ekonomi yang teruk selalunya memerlukan negara-negara besar mencari saluran eskapisme untuk mengalihkan perhatian rakyat serta tumpuan dunia kepada masalah yang lebih besar daripada kelemahan mereka (akibat ketamakan dan penyelewengan) dalam menguruskan ekonomi. Eskapisme dan objek pengalihan ini tidak lain dan tidak bukan ialah perang!

Tindakan ketenteraan Israel yang zalim ini pertamanya memberi keuntungan kepada Israel dalam menghadapi kebangkitan Hamas. Keduanya pula memberi keuntungan kepada AS dalam menghadapi malapetaka ekonomi yang sedang menghancurkannya. Ini adalah kerana selain mengalihkan objek tumpuan (daripada ekonomi kepada perang), AS juga dapat melancarkan gerakan ketenteraan yang bersepadu untuk menguasai sumber-sumber ekonomi dunia khususnya di negara-negara Islam dan seterusnya memulihkan keadaan ekonominya. Ia bukan sahaja bertindak secara langsung tetapi lebih cenderung untuk mewujudkan kesan psiko-ekonomik secara tidak langsung, yang dapat menstimulasi dan mensimulasi kertas-kertas dalam ekonomi kasinonya untuk menjadi bernilai kembali.

Sukar untuk memahami bagaimana perang yang besar, kejam dan buas ini dapat memberikan kesan balikan terhadap negara yang sedang menghadapi kehancuran oleh kejatuhan ekonominya. Tetapi sejarah Perang Salib dan Perang Dunia Pertama serta Kedua telah membuktikan bagaimana dunia Barat yang gelap dan runtuh itu menggunakan perang yang besar untuk menyelamat dan membawa mereka ke dunia baru yang cerah.

Jika kita masih ingin melihat Obama sebagai superhero yang muncul untuk menyelamatkan dunia – lupakanlah! 2009 akan menyaksikan lebih banyak konflik ketenteraan yang muncul oleh tindakan AS dan syaitannya – Israel.


Wasilah, 18-24 Januari 2009

No comments:

Post a Comment