Saturday, March 21, 2009

REVIU FILEM


SLUMDOG MILLIONAIRE DAN IMPIAN DUNIA PINGGIR

Bayangan tentang filem-filem India yang bermain di fikiran tentunya ialah filem tarian erotis, aktres dan aktor yang kacak jelita, mahligai besar tersergam dan panorama alam yang indah-indah. India adalah dunia yang penuh keriaan, kemewahan dan kehidupan manusia moden yang teratur. Cinta tentunya adalah dunia pengorbanan dan kesetiaan yang tiada batasannya. Kejelitaan dan keseksian pelakon wanitanya serta kekacakan dan kekekaran tubuh pelakon lelakinya, menjadikan filem India adalah sebuah dunia ideal yang tak tergapai inspirasinya. Tetapi itu adalah wajah komersil Bollywood yang menjadi antara industri filem terbesar di dunia. Pengeluaran filem Bollywood di India adalah yang tertinggi di dunia. Hampir 800 buah filem Bollywood yang dikeluarkan setahun. Semua filem ini adalah berfungsi untuk berhibur dan menarik khalayak seramai mungkin untuk tujuan komersil. Tetapi pada hakikatnya ia tidak seindah itu. Apabila Danny Boyle menukarkan wajah Bollywood kepada sebuah Mumbai dari kaca mata orientalis mungkinnya, Bollywood yang penuh mimpi indah pecah menjadi kaca yang berselerakan.

Slumdog Millionaire membalikkan dunia ideal Bollywood itu kepada realiti India di penempatan kawasan miskin, perselisihan agama, keganasan pihak berkuasa, dunia samseng di kota besar seperti Mumbai dan kekejaman terhadap kanak-kanak. Realiti sebuah kehidupan dunia orang miskin di Mumbai diangkat ke filem hingga menjadikannya begitu nostalgik dan monumental. Jamal Malik adalah sebuah watak manusia paling kecil dari daerah miskin dan sesak di Juhu, Mumbai. Sebahagian besar daripada masyarakat pinggir atau masyarakat ghetto ini ialah masyarakat Islam, iaitu golongan minoriti yang terabai dan sering menjadi mangsa keganasan pihak fanatik Hindu. Jamal Malik diwujudkan untuk menjadi wira bahkan lagenda dunia pinggir atau masyarakat marginal yang menjadi subjek pembalikan realiti di sini. Realiti utama bagi pemikiran mapan (establishment) ialah masyarakat perdana seperti yang digambarkan dalam filem-filem drama-muzikal Bollywood. Tetapi dalam Slumdog Millionaire realiti utama ditindih oleh realiti pinggiran yang dibalikkan untuk menjadi realiti perdana.

Jamal Malik memenangi peraduan kuiz yang membolehkannya menerima hadiah wang tunai sebanyak 10 juta rupee sekaligus menjadikannya sebagai seorang jutawan dalam sekelip mata. Jamal Malik juga menjadi wira masyarakat miskin di India. Jamal Malik dilihat sebagai wakil atau lambang daripada impian jutaan masyarakat miskin yang hidup di rumah-rumah kotak yang sesak, di timbunan sampah yang berselerak, di celah-celah kehidupan demokrasi yang penuh ancaman. India adalah negara demokrasi yang terbesar di dunia dari segi populasinya. Tetapi demokrasi ini juga menyaksikan penindasan orang miskin, penyelewengan kuasa, dan perlakuan jenayah yang tidak terhitung banyak dan dahsyatnya. Inilah realiti yang diangkat oleh Danny Boyle yang melayakkannya untuk memenangi Anugerah Pengarah Terbaik dan menyapu lapan anugerah oskar termasuk Anugerah Filem Terbaik di 81st Academy Awards, iaitu anugerah paling berprestij di Hollywood.

Lahir dalam masyarakat minoriti Islam yang menetap di kawasan paling miskin di Mumbai, di bawah rumah-rumah kotak yang bertindan tindih sesak dan kotor, Jamal memulakan impian slumdog untuk mewujudkan mereka sebagai sebuah kewujudan dalam dunia yang tidak pernah melihat kewujudan mereka. Kerajaan menyisihkan mereka, fanatik Hindu memburu mereka, komplot penjahat mempergunakan mereka, masyarakat kaya menyumpah mereka dan polis juga menjadikan mereka sasaran kepada segala masalah sosial. Apakah impian yang dipunyai oleh Jamal Malik, kanak-kanak yang berlarian bersama abangnya Salim Malik dan gadis kecil piatu Latika setelah ibu mereka mati dibunuh oleh fanatik Hindu dan diburu kumpulan samseng untuk mempergunakan mereka sebagai pengemis dan pelacur. Mereka tidak mempunyai apa-apa impian dan harapan sebenarnya melainkan terus hidup tanpa tahu apa sebenarnya yang mereka lalui. Tanpa tahu apakah mereka ini sebenarnya. Dan tanpa tahu apakah mereka akan terus hidup keesokan harinya.

Jamal dan abangnya Salim bangkit daripada mati beberapa kali. Ketika usia kanak-kanak sehingga remaja, nyawa mereka setiap saat bertempur dengan maut. Namun ketika Jamal keluar daripada gelung dunia gelap yang membawa mereka kepada maut setiap saat, Salim abangnya yang menjadi ghairah dan angkuh dengan kemenangan mengatasi maut terus mendiami dunia gelap. Kerana angkuh dan ghairah dengan kemenangannya membunuh Maman, ketua samseng yang pernah mencerkap mereka dan membutakan mata kawannya untuk dijadikan pengemis, Salim bertukar rupa menjadi penjahat yang dahulunya amat dia benci. Salim membuang Jamal kerana merebut Latika untuk nafsunya. Sedang cinta Jamal kepada Latika adalah cinta yang benar-benar suci. Salim akhirnya menjadi orang suruhan ketua samseng Mumbai, Javed Khan.

Mereka berpisah kerana Salim telah berubah. Jamal melalui hidupnya sendiri menjadi chaiwala (pembantu yang menghidangkan air) di sebuah syarikat besar, dan hidup dengan satu-satunya keinginan dan harapan – iaitu bertemu kembali dengan Latika. Saat ini, nasib menjadi penggerak hidup dan impian. Terbuka peluang untuk Jamal mencari Latika melalui cariannya terhadap nama Salim Malik. Jamal bertemu Salim, tetapi Salim telah banyak berubah. Kehidupannya di dunia gelap menjadikan jiwanya juga gelap. Tetapi masih ada secuil rasa persaudaraan di hati Salim untuk kegembiraan bertemu Jamal. Namun bukan Jamal. Dendam Jamal kepada Salim tetap membara. Bagaimanapun, hati manusia yang baik seperti Jamal tidak dapat menafikan kasihnya kepada satu-satunya saudara yang dia punyai – Salim.

Mereka berpisah setelah Salim sekali lagi merampas Latika daripada Jamal. Untuk mendapatkan kembali Latika inilah, Jamal memasuki rancangan kuiz menjadi jutawan, “Who wants to be a millionaire”. Di mana-mana ketamakan dan kejahatan berada di hati manusia. Pengacara dan pemilik rancangan itu juga tidak dapat menerima hakikat Jamal, seorang anak gelandangan daripada kawasan miskin itu dapat memenangi peraduan kuiz dan mengaut 10 juta rupee. Jamal disumbat ke penjara kerana tuduhan menipu. Di penjara inilah cerita Jamal terpapar. Jamal diseksa polis untuk mengaku bahawa di menipu. Di balai polis inilah filem Slumdog Millionaire ini bergerak. Imbas kembali, imbas hadapan, seluruh kehidupan politik, ekonomi, sosial, budaya membawa kepada pertelagahan kaum, penyelewengan kuasa, keganasan samseng dan segalanya yang tersembunyi dibuka.

Jamal merasakan dia tidak ada apa-apa yang mahu disembunyikan kepada inspektor yang sibuk dan tegang untuk menyelesaikan kesnya yang bertimbun. Jamal menceritakan satu persatu bagaimana dia dapat menjawab semua soalan yang ditanyakan sehingga dia mendapat 10 juta rupee itu. Setiap jawapan Jamal adalah kisah hidupnya, seorang manusia kecil dari kawasan paling miskin yang tidak pernah dirasakan kewujudan mereka dalam diri sebuah negara yang dikatakan akan menjadi pusat perkembangan kuasa dunia yang baru. Dan setiap jawapan Jamal inilah plot yang menjalin cerita demi cerita tulisan Vikas Swarup dan akhirnya melengkapkan Slumdog Millionaire yakni sebuah filem di tangan Danny Boyle. Jamal memenangi 20 juta rupee, memperolehi kembali Latika melalui pengorbanan Salim. Salim menebus dosanya dan mati terbunuh demi demi kebahagiaan adiknya Jamal. Danny Boyle memasukkan tradisi peleraian Bollywood, untuk membingkaikan Slumdog Millionaire sebagai sebuah filem India.

Dalam dunia perfileman, Slumdog Millionaire muncul sebagai suatu yang baru dan mengejutkan. Tetapi dalam dunia sastera Slumdog Millionaire telah lahir berbelas kali dalam novel-novel terkemuka penulis India. Bermula dengan Paria karya Mulk Raj Anand membawa kepada God of Small Things di tangan Anundhrati Roy. Slumdog Millionaire adalah filem yang menyambung kehebatan sastera-sastera besar India ini. Di titik inilah sebenarnya Slumdog Millionaire bertolak dan menjadi besar. Sebuah sastera tentang kehidupan rakyat dalam sebuah filem.

No comments:

Post a Comment