Saturday, March 21, 2009

DUNIA TANPA TIRAI


















GMP MENENTANG PENJAJAH BARU

Perhimpunan membantah dan menyerahkan memorandum pemansuhan Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada 7 Mac 2009 menyaksikan sejarah baru dalam perjuangan bahasa Melayu. Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) yang diketuai oleh tokoh-tokoh intelektual dan budayawan iaitu Datuk Dr. Hassan Ahmad, Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said, Prof Dr Shahrir Mohd Zain serta tokoh-tokoh lain seperti Dato’ Dr. Abdullah Hassan, Dato’ Bakar Hamid, Dato’ Baha Zain, Datuk Dr. Nik Safiah Karim dan sebagainya telah melancarkan perjuangan besar-besaran untuk mendesak pemansuhan PPSMI. Mengikut seorang pakar matematik, daripada pemerhatian dan analisa beliau dianggarkan seramai 70,000 orang telah menyertai perhimpunan membantah PPSMI tersebut.

Provokasi daripada pihak berkuasa yang menghalang dan kemudian menyuraikan perhimpunan tersebut dengan menyembur gas pemedih mata dan pancutan air telah menjadikan keadaan tidak terkawal. Amat malang sekali tokoh budayawan yang tidak berdosa seperti Sasterawan Negara A. Samad Said dan Dato’ Baha Zain turut menjadi mangsa gas pemedih mata. Apakah pihak berkuasa melihat A. Samad Said yang berusia 76 tahun itu ialah pesalah undang-undang yang patut disembur dengan gas pemedih? Apakah begini layanan kerajaan terhadap budayawan seusia Dato’ A. Samad yang telah begitu banyak menyumbang bakti kepada negara itu?

Tindakan pihak berkuasa dan reaksi daripada kerajaan BN melalui kenyataan Hishamuddin Tun Hussein khususnya, memperlihatkan bahawa perjuangan budayawan dan pejuang bahasa ini telah kembali ke era perjuangan menentang penjajah Inggeris suatu ketika dahulu. Bezanya tempat penjajah Inggeris tersebut diganti oleh kerajaan BN khususnya dengan rupa wajah Najib-Hishamuddin dan konco-konconya. Amat menghairankan juga bagaimana kedegilan Hishamuddin dalam memperjuangkan kecintaannya kepada warisan penjajah sehingga kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi secara terang-terangan disanggah oleh Hishamudin. Abdullah yang meminta Hishamuddin mengambil tindakan segera untuk mengatasi isu PPSMI sebelum ia membuka jalan kepada masalah lain yang lebih buruk, disanggah dengan degilnya oleh Hishamuddin dengan kenyataannya yang berbelit-belit.

Hishamuddin memutarbelitkan keadaan dengan menyalahkan GMP yang dikatakan didalangi oleh pihak pembangkang dan mengacau negara. Apakah Dato. Dr. Hassan yang mendapat doktorat dari universiti terkemuka di Belanda itu patung yang tidak boleh berfikir hingga boleh didalangi dan ditunggangi oleh mana-mana pihak? Kenyataan Hishamuddin itu bukan sahaja tidak bertanggungjawab malah menghina tokoh intelektual dan budayawan yang terlibat dalam gerakan bahasa tersebut. Hishamuddin dan konco-konconya di dalam GPMS itu perlu menyedari bahawa tokoh-tokoh dalam GMP ini bukan sahaja jauh lebih intelektual daripada mereka bahkan adalah mahaguru dan pemikir tiada tandingannya di dalam dan luar negara.

Sedarkah Hishamuddin siapa Dato Dr. Hassan Ahmad, Prof Dr. Shahrir Mohd Zain, Dato’ Dr. Abdullah Hassan, Dato’ Dr. Nik Safiah Karim, Dr. Awang Sariyan, Dato’ Baha Zain dan Datuk A. Samad Said? Sepatutnya rakyat yang perlu bertanya kepada Hishamuddin siapakah dalang di sebalik usaha gila untuk mempertahankan PPSMI ini. Apa yang jelas di sini Hishamuddin dan GPMS lah yang ditunggang dan didalangi oleh pihak tertentu yang masih berkuasa dari luar UMNO untuk meneruskan agenda PPSMI ini. Dalam pada itu, wujud kepentingan kebendaan daripada pelaksanaan PPSMI ini yang boleh dieksploitasi untuk mengaut keuntungan daripada projek-projek baru yang muncul daripada pelaksanaan PPSMI ini.

Ada dua perkara yang perlu dijelaskan terhadap isu PPSMI ini yang perlu diketahui dalam melihat duduk perkara ini. Pertama, pelaksanaan PPSMI pada tahun 2003 di bawah arahan unilateral Mahathir adalah sebagai usaha dalam membingkaikan doktrin Mahathirisme dalam kehidupan rakyat Malaysia. Secara mudah doktrin Mahathirisme melihat bahawa dasar pembangunan yang disebut sebagai developmentalism boleh digunakan sebagai serampang dua mata untuk mengekalkan kuasa politik peribadinya dengan pembangunan yang menjadikan rakyat hidup bergantung kepada kerajaan.

Kebergantungan diri ini (dependency) menjadi sempurna apabila tradisi dan peribadi baru yang dibina dalam acuan developmentalism itu dapat dilahirkan. Penggunaan bahasa Inggeris yang ad infinitum secara psikologinya akan meruntuhkan nilai dan acuan diri dan seterusnya menimbulkan sebuah ruang kosong dalam pemikiran dan jiwa rakyat. Ini membawa kepada wujudnya sifat kebergantungan rakyat kepada nilai dan ideologi baru yang dibentuk oleh kuasa yang memimpin rakyat ke arah dogmatisme baru tersebut. Developmentalism ialah suatu bentuk penyerapan hegemoni yang berlaku secara beransur-ansur (gradual) dan signifikan. Ia akhirnya melahirkan apa yang disebut sebagai Malaysianisasi iaitu proses membentuk sebuah struktur masyarakat baru yang tidak lagi mempunyai sejarah, tradisi, dan mungkin juga agama.

Mahathir mahu mewujudkan sebuah masyarakat hibrid yang patuh kepada penguasaan politik total. Bahasa Melayu dilihat Mahathir bukan sahaja kurang berperanan dalam dunia ekonomi moden dalam membantu proses developmentalismnya tetapi juga menjadi pengukuh kepada tradisi lama yang sangat dibenci Mahathir. Lebih daripada itu bahasa Melayu diletakkan dalam fikiran Mahathir sebagai bahasa yang membentuk nilai kebangsaan sekaligus menjadi subjek romantisme yang bukan sahaja merupakan suatu agen lapuk dan menghalang kemajuan tetapi juga pencetus nilai yang boleh membentuk kecenderungan untuk menentang dasar serta hegemoninya.

Persoalan kedua, Hishamuddin yang masih terpegun dengan dasar Mahathirisme melihat penerusan dasar dan doktrin Mahathir dapat memberikannya nilai kredit terhadap kedudukannya sebagai pemimpin pemuda UMNO yang harus menjadi agen kepada pembaharuan. Hishamuddin melihat PPSMI adalah agen kepada pembaharuan dan pemangkin kepada kemajuan sains dan teknologi sekaligus menjadikannya sebagai penerus dasar agung tanpa perlu bersusah payah membina kebijaksanaan politik yang baru. Namun Hishamuddin tidak memahami secara menyeluruh dasar PPSMI dalam kotak pemikiran Mahathir. Bagi Hishamuddin PPSMI adalah jalan pintas bukan sahaja kepada pembangunan tetapi juga kepada mileage politiknya dalam UMNO. Ini memandangkan pengaruh Mahathir dan kuasa di luar UMNO yang terbentuk oleh dasar developmentalism Mahathir masih amat berkuasa dalam politik UMNO.

Namun Hishamuddin tidak mempunyai visi yang jauh dan pemikiran yang panjang untuk menilai kerosakan serta kehancuran yang dibawa oleh pelaksanaan PPSMI dalam jangkamasa panjang. PPSMI hanya dilihat oleh Hishamuddin dan robot birokrat di Kementerian Pelajaran dalam konteks pencapaian murid tahun enam. Pada hakikat yang sebenarnya PPSMI tidak ada kena mengena dengan pencapaian peperiksaan murid Tahun Enam tetapi sebaliknya adalah peruntuhan terhadap Dasar Bahasa Kebangsaan yang membentuk keperibadian negarabangsa sepertimana yang dimaktubkan dalam Perlembagaan. Peruntuhan keperibadian negarabangsa akhirnya akan menghancurkan pemikiran dan kesedaran rakyat dalam hubungan mereka dengan tradisi serta budaya yang melahirkan mereka. Ia akhirnya mewujudkan sebuah bentuk penjajahan baru dalam membina koloni-koloni politik berasaskan kepentingan mengaut kuasa dan juga kemewahan melalui politik.

Keadaan ini seterusnya melahirkan suatu bentuk penjajahan baru terhadap pemikiran rakyat di tangan elit-elit politik daripada bangsa Melayu sendiri. Maka perjuangan menentang PPSMI ini merupakan sebuah perjuangan menentang penjajahan baru yang lahir dari tangan peribumi kita sendiri. Hishamuddin adalah seraut wajah daripada wajah penjajah baru ini yang datang daripada kuasa politik yang muncul daripada dasar developmentalism ini.

Wasilah, 15-22 Mac 2009

2 comments:

  1. Salam, terima kasih atas pandangan hebat.

    ReplyDelete
  2. Ayuh pejuang bahasa sekalian atur langkah berkesan. Kebanyakan barisan baru parti menyokong PPSMI. Anak bangsa menghampiri karam lautan

    ReplyDelete